De stage is voorbij.
Het was een fantastische en leerrijke ervaring, maar ik ben blij dat het voorlopig achter de rug is.
De lessen zijn begonnen en er is weer les wereldoriëntatie voorbij. We hebben het deze keer gehad over evalueren en duurzame ontwikkeling.
Ik heb deze les geleerd over: bre(e)d(er) evalueren en EDO. Ik had nog niet eerder gehoord van deze afkorting. EDO staat voor: educatie voor duurzame ontwikkeling. We hebben een aantal
elementen, principes en competenties besproken in verband met de EDO. Een paar
van die elementen waren voor mij nog onbekend. Na deze les zijn ze al een heel
stuk duidelijker geworden.
De principes van EDO zijn: kennis, systeemdenken, actiegericht en
waardeontwikkeling en emoties. Als je voor de klas staat als beginnende leerkracht moet je uiteraard op de hoogte
zijn van alle nieuwigheden en de actualiteit. Ik volg zo goed als elke avond het nieuws, dus ik heb wel wat kennis.
Bij het systeemdenken moet je instaat zijn om relaties te ontdekken tussen verschillende elementen. Ook dat is al een vaardigheid die ik bezit.
Actiegericht zijn doelt op het actief omgaan met lessen. De waardeontwikkeling en emoties verklaren zichzelf al. Als leerkracht is het belangrijk dat je expressief en empathisch bent. Dat is al van toepassing om mezelf.
Maar nu, de elementen waar ik nog niet vaak mee in aanraking ben gekomen is de EDO. De educatie voor duurzame ontwikkeling. Uiteraard ben je als (beginnende) leerkracht op de hoogte van de opwarming van de aarde. Wij hebben behoeften nodig en in de loop van de tijd zijn deze behoeften alsmaar sterker en groter geworden. Natuurlijk is niets onuitputbaar. En als we zo blijven verder gaan, zullen de mogelijkheden van de toekomstige generatie alleen maar afzwakken en zal het moeilijk worden om hun behoeften te voorzien.
Nu komt puntje bij paaltje. Wij, leerkrachten, moeten ervoor zorgen dat we op tijd aan de alarmbel gaan trekken. En dat we dat duidelijk gaan maken aan onze leerlingen. Zij moeten lezen voorzichtig om te gaan met alles wat ze hebben en dat alles wat ze doen en laten een gevolg kan hebben op de toekomst.
Het is gemakkelijk om dit onderwerp aan te kaarten in de lessen, maar met behulp van hoekenwerken, groepswerken, opdrachten, ... moet het lukken!
Aan de lag ermee!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten