donderdag 28 november 2013

Themahoek: het klimaat

In de weer voor het klimaat.
Dat was mijn titel voor de WO-lessen van de week.

In mijn stageschool heb ik een hele week gewerkt rond de opwarming van de aarde. De kranten stonden vol en filmpjes in overvloed. Materiaal zoeken was dus geen probleem.
Ik had de opdracht gekregen om elke WO-les een bepaald onderwerp/thema te hebben. Maandag begon ik met de biodiversiteit. De leerlingen kregen verschillende taken en moesten zo tot een voedselpiramide komen. Ze kregen allerlei dieren en moesten zelf zoeken wat ze aten en door wie ze werden gegeten. Op het einde van de les stond er een voedselpiramide die bestond uit blikken. Op elk blik hing een dier.

De dag erna hebben we de natuurrampen besproken. Heel actueel heb ik de ramp in de Filipijnen erbij gehaald. Naast de tyfoon heb ik ook nog de aardbevingen en de overstromingen besproken. Als materiaal had ik verschillende krantenartikelen en wereldkaarten meegenomen, proefjes gedaan, filmpjes voorzien en een wereldbol op tafel gezet.

De voorlaatste dag ging het over afval sorteren. Mijn leerlingen hadden in het derde leerjaar hier al uitgebreid over geleerd, dus heb als korte herhaling een afvalquiz gedaan. Ik had prenten meegenomen van afvalhopen en verschillende soorten sorteerbakken.

In de laatste les hebben de leerlingen alle leerstof en informatie samengebracht tot één geheel. De leerlingen kregen een groot wit blad en moesten per twee een affiche maken. Aan de hand van de themahoek konden ze inspiratie opdoen voor hun affiche. Het doel was om iedereen attent te maken op de klimaatverandering. Het resultaat zag er zeer goed uit.

Wij hebben de opdracht gekregen om in de lessen een themahoek te plaatsen. Mijn themahoek vond plaats op de laatste dag. Al het materiaal dat ik gebruikt had in de week heb ik gebruikt in mijn hoek. De leerlingen konden per zes naar voren komen om al het materiaal te bekijken. Zonder verder uitleg van mij, haalden ze hun ideeën uit de themahoek.
Ik heb ervoor gezorgd dat er genoeg bestaansdimensies van WO te vinden waren in mijn themahoek. De volgende dimensies zaten in mijn hoek: mens en tijd, mens en levensonderhoud, mens en natuur en mens en ruimte.

Om toch nog iets te zeggen over de didactische pijlers heb ik ze hieronder kort opgesomd:
- Leerlingeninitiatief en leerlingenactiviteit: Ik gaf de leerlingen geen voorbeeld. Ze moesten op eigen houtje beginnen, creëren en maken.
- Werkelijkheidsnabij: De leerlingen kwamen in contact met de opwarming van de aarde. Ze zagen filmpjes en konden dingen vinden op Karrewiet en jeugdkranten. Ze werden geconfronteerd met de rampen die zich op dit moment voordoen in delen van de wereld.
- Differentiatie: Er waren verschillende manieren om te beginnen aan de affiche. De leerlingen konden kiezen hoe ze aan de slag gingen en op welke manier ze hun affiche gingen presenteren.

De leerlingen hebben veel plezier aan de themahoek beleefd en er inspiratie uitgehaald.
De themahoek kan je hieronder op de foto bekijken.
Themahoek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten