vrijdag 29 november 2013

Mijn subjectieve onderwijstheorie

Het is algemeen geweten dat elke leerkracht een eigen manier heeft van lesgeven en dat is ook volkomen normaal. Je hebt ongelofelijke veel verschillende soorten leerkrachten en allemaal hebben ze stuk voor een stuk een eigen methode.
 De één kan geen straf geven en is te lief of de ander kan alleen maar  brullen zonder een greintje sympathie te hebben. Maar ze hebben wel allemaal hun eigen manier om de leerstof over te brengen naar hun kinderen. En negen kansen van de tien werkt het ook.

Nu dat ik als beginnend leerkracht voor de klas sta, moet ik mezelf ook iets eigen maken. Ik heb al ontdekt dat ik soms net iets te lief kan zijn. Zeker als ik denk aan vorig jaar. Toen vond ik het heel moeilijk om mensen straf te geven. Als ik nu naar mezelf kijk, kan ik toch wel zeggen dat er het één en ander is verandert.

Ik heb mijn eigen manier van lesgeven ondertussen toch al een beetje gevormd. Ik heb geleerd dat als ik een vinger geef, de kans groot is dat de leerlingen meteen een arm nemen. Dat mag, maar alleen als je vanaf het begin hebt gezegd waar het op staat en wat mag en niet. Ik vind dat je zeker en vast een strenge leerkracht mag zijn, maar ergens moet er ook nog een beetje humor zitten. Zodat de leerlingen plotseling aangenaam verrast kunnen worden door een kant van de leerkracht die ze nog niet eerder hebben gezien. Dit mag je er natuurlijk niet van weerhouden om straf te geven als het moet. En dan mag je vooral geen medelijden of compassie hebben. Ik vind dat moeilijk als het gaat over een kindje dat je toch net iets liever hebt dan de anderen. Maar juist dan laat je zien dat je de vaardigheden hebt en de competenties om een professionele lerares te worden!

Het belangrijkste van al, is voldoende kennis. Er is niets erger en gênanter als je niet op een vraag van de leerlingen kan antwoorden. Of dat jouw leerlingen meer weten en jij echt uit de lucht komt vallen. Het is absoluut niet erg als het iets is dat in de 'roddelboekskes' staat, maar als het gaat om iets actueel dan vind ik toch wel dat je genoeg voorkennis en achtergrond moet hebben om te kunnen volgen.
Het is namelijk jouw taak als leerkracht om de leerlingen dingen bij te leren en niet andersom.

Al jouw eigenschappen en denkstrategieën bepalen heel sterk hoe een leerkracht handelt in de dagelijkse klaspraktijk en hoe hij bepaalde vernieuwingsvoorstelling beoordeelt. Hoe je kijkt/denkt naar/over dingen beïnvloeden de manier van lesgeven. Het is dus onmogelijk om iemand zijn manier van lesgeven volledig over te nemen, want dat lukt niemand. Het is belangrijk dat je goed in je vel voor de klas staat.

Om nog even kort te herhalen.
De subjectieve onderwijstheorie is makkelijk gezegd het geheel van kennis en persoonlijke opvattingen die je hebt over leren en lesgeven. Hoe denkt over bepaalde dingen bepalen dus hoe je als leerkracht handelt.

Ik heb nog wel wat werk om me een manier van lesgeven eigen te maken. Maar ik zal alles leren uit ervaring!



1 opmerking:

  1. Interessant artikel! Bevat zeker inzichten die synchroon lopen met andere leerkrachten.
    We leven in een diverse maatschappij, ondanks dat we allemaal gelijk zijn. Ook leerkrachten zouden zelf moeten blijven leren en buiten nascholingen hun persoonlijke studies verder moeten kunnen doorlopen, via welke methode dan ook.
    Uiteindelijk hebben wij ook eigen interesses en willen die lessen meegeven die wijzelf belangrijk vinden.
    Zoals ze wel eens zeggen 'de tijd brengt raad' mag ik ook besluiten dat ervaring leert.

    BeantwoordenVerwijderen